Milyen káros anyagok keletkeznek ilyenkor? Milyen úton kerülhetnek a mikroműanyagok a természetbe? A 2018-19-es online középiskolai kémiaverseny, azaz a Laborkaland vetélkedő 3. fordulója a műanyagok káros hatásairól szól...

Az interaktív, élménypedagógiára épülő oktatási programmal, azaz a Laborkalanddal immár ötödik éve versenyezhetnek a diákok. A középiskolások választ kaphattak az olyan érdekes kérdésekre, hogy mi is történik a görögdinnyével, ha tengervízben hűtjük, miként válhatnak a konyhai zöldségek indikátorokká, hogyan főzzük a legjobb tésztát, miért lyukas a sajt, milyen módon tudunk fagylaltot készíteni mélyhűtő nélkül, hogyan hamisítják a tejfölt – vagy éppen hogy mi az aranycsinálás titka.

Természetesen ezeket a kérdéseket a kémia segítségével kell megválaszolniuk, a versenyt szervező független laboratórium, a WESSLING Hungary Kft. célja ugyanis az, hogy minél népszerűbbé tegye a kémiát a középiskolás diákok körében.

A verseny harmadik fordulójában újabb érdekes kérdésekre kell választ találniuk a diákoknak. Kiderült például, hogy a műanyagok égési tulajdonságaik alapján is azonosíthatók, de vajoon melyik ég kékes, melyik sárgászöld fényű lánggal, melyik az, amelyik fehéren kormoz?

Vajon az izoprén, az etén, a vinil-klorid vagy a formaldehid lehet természetes alapú műanyag monomere? És ki tudja helyesen megválaszolni, milyen káros anyagok keletkeznek a PVC égetésekor a műanyagégetőben. Az igazán ügyes diákok még azt is kiszámolhatják, hány m3 kéndioxid gáz keletkezik, ha 1 tonna gumicső ég el, és a csövek kéntartalma 5 tömegszázalék…

Az idei, a műanyagok és a mikroműanyagok köré épülő tematika aktualitását többek között az a kicsit sem megnyugtató kutatás eredménye adta, amely szerint a Dunában köbméterenként akár 50 mikroműanyag részecske is előfordulhat. A Parányi Plasztiktalány projekta Laborkalandot is elindító független laboratórium megmérte több nagy hazai folyó mikroműanyag-szintjét, a kutatás legfontosabb eredménye az volt, hogy nem csak a tengerekben, hanem az édesvizeinkben is egyértelműen megjelentek a műanyagok, ami nagy környezetvédelmi kockázatot jelent.

Fontosabb tudnivalók a Laborkalanddal kapcsolatban:

  • A feladatokat havonta teszik közzé a https://www.laborkaland.hu/ oldalon, ahol a diákok négy fordulóban (október, november, december, január) versenyeznek
  • A fordulók feladatai a középiskolai természettudományos ismereteken, valamint a mikromuanyag.hu honlapon található információkon alapulnak.
  • Fordulónként 4-4 feladatsor várja a diákokat, a témakörök a műanyagok teljes életciklusát felölelik az előállítástól a lebomlásig, a műanyagtörténelem kezdeteitől napjainkig – előretekintve a jövő felé.
  • A fordulókat minden esetben a műanyagokkal kapcsolatos TUDTAD-e? - kérdések zárják.
  • A legtöbb pontot összegyűjtő versenyzők élményprogramon vehetnek részt a WESLING Hungary Kft. laboratóriumában és a Csodák Palotájában.

Az interaktív, élménypedagógiára épülő oktatási program már ötödik éve várja a középiskolás diákokat, akik választ kaphattak az olyan érdekes kérdésekre, hogy mi is történik a görögdinnyével, ha tengervízben hűtjük, miként válhatnak a konyhai zöldségek indikátorokká, hogyan főzzük a legjobb tésztát, miért lyukas a sajt, milyen módon tudunk fagylaltot készíteni mélyhűtő nélkül, hogyan hamisítják a tejfölt – vagy éppen hogy mi az aranycsinálás titka.

A kérdéseket a kémia segítségével kell megválaszolniuk, a cél ugyanis az, hogy ez a sokak által nem kedvelt tantárgy minél népszerűbb legyen a középiskolások körében.